Villkor

1. Om Fornbiargi Handcraft

  • Företaget har sitt säte i Torsby, Värmland, Sverige.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, så skriv ett meddelande i kontaktformuläret med ditt ärende och dina kontaktuppgifter.

2. Beställning

  • När du har slutfört din beställning så skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i din orderbekräftelse ska du omedelbart kontakta oss genom att svara på orderbekräftelsen, alternativt skriva till order@fornbiargi.se med bifogat namn, ordernummer, samt en tydlig beskrivning av felet.

2.1 Särskilda regler för Storbritannien

  • Varor med ett samlat värde upp till och med 135 GBP expedieras ej, och kommer att avbrytas utan förvarning! Varor med ett samlat värde över 135 GBP handlas utan problem i butiken; då ansvarar du som köpare för all moms och tull när varan anländer.
  • OBS! Nordirland är undantaget från denna regel; dit går det alltså att handla som vanligt och priset inkluderar moms.

3. Leverans

  • Våra normala orderhanteringstider är, leverans ej inräknat, 1-3 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast måndagen efter.
  • Om oväntade förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss genom att svara på orderbekräftelsen, alternativt skriva till order@fornbiargi.se med bifogat namn, ordernummer, samt att det gäller en försening av leveransen.
  • Fornbiargi Handcraft förbehåller sig rätten att avbryta ordern i de fall det ej går att leverera till valt område på grund av omständigheter som krig, lokala kriser, eller andra omständigheter som påverkar möjligheten att leverera.

3.1 Leveranskostnad

  • Leveranskostnad tillkommer baserat på det land dit beställningen skickas. Fornbiargi Handcraft förbehåller sig rätten att justera priset på leverans i de fall valt land, region eller ö, har jämförelsevis ovanligt höga kostnader för leverans; i dessa fall kontaktar vi dig innan en eventuell prisjustering.

4. Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK*, och alla priser är inklusive gällande momssats**; momssatsen beror på typ av vara och till vilket land beställningen skickas till.
  • *I de fall priser ses i andra valutor är dessa endast en vägledning och slutpriset kan bli ett annat på grund av aktuella växelkurser.
  • **För länder utanför EU tillkommer, i regel, ingen moms vid beställning; köparen är ansvarig för all eventuell moms och tull som påförs vid import.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prisändringar från leverantörer, feltryck i prislistan, samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information, och förbehåller oss rätten att justera priser.

5. Ångerrätt

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Skicka ett meddelande till order@fornbiargi.se med bifogat namn, ordernummer, samt vilka varor som returneringen gäller.
  • Du bör omedelbart, och senast inom lagstiftad frist på 14 dagar efter ångermeddelandet, returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur; produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen; jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid

  • Specialtillverkad produkt; som har anpassats särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Läder som är tillskuret för dig.
  • Digitala produkter, när du har samtyckt till påbörjad leverans.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

6. Reklamation och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • Reklamationsrätten gäller i 3 år för ursprungliga fel på varan, men butiken kan även, utöver det, ha extra lång garanti på vissa utvalda varor.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till order@fornbiargi.se med bifogat namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om vi ej kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation, om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se här.

För mer om den lagstiftade reklamationsrätten, se här.

7. Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

8. Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Information om “Kakor”

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats, i integritetssyfte, få information om att kakor används. Informationen i kakan är möjlig att använda för att följa en användares surfande. En kaka är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar kakor. Mer information kan man hitta på Post- och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgifter

  • Genom att handla hos Fornbiargi Handcraft accepterar du vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer, eller på annat sätt delar, aldrig dina uppgifter med/till tredjepart utan rättslig grund.
  • Fornbiargi Handcraft är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?

  • En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss, eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund

  • I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.1 Betalleverantör

  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
  • De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Stripe, Klarna.

10.4.2 Fraktbolag

  • För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget och frakttjänsten. Det som delas är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas för avisering.
  • De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, DHL, Schenker, UPS.
  • Den frakttjänst vi samarbetar med är Shipmondo.

10.4.3 Nyhetsbrev

  • Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev så delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör; detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information, och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

10.5 Rätten till tillgång

  • Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse

  • Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd

  • Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd

  • Fornbiargi Handcraft är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

  • Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

11. Ändringar av villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se här. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man även lämna klagomål via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se här.
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN.
  • Villkoren ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag.